Kan programmering brukes til å forstå faget fysikk bedre?

De siste ukene har Simula School of Research and Innovation (SSRI) utfordret fysikkelever fra Rosenvilde Videregående skole med problemstillingen "Kan programmering brukes til å forstå faget fysikk bedre?".

Elevene har siden januar lært seg programmeringsspråket Python innenfor atom- og kjernefysikk, men kunne selv velge hvordan de ville tilnærme seg utfordringen fra SSRI og hvilket fysikktema de ville se mer på ved hjelp av programmering.

Utfordringen kommer som en del av Lektor2 programmet, et samarbeid mellom skole og arbeidsliv om undervisnig i realfag. Etter henvendelse fra Rosenvilde, har SSRI for første gang tatt del i dette programmet. Oppdraget ble overrakt av SSRI direktør Marianne Aasen  i begynnelsen av mars, etterfulgt av at elevene over fire uker har jobbet med gitt problemstilling, både individuelt i eget klasserom og med veiledning fra SSRI ute på Fornebu.

Besvarelsen er nå levert og vi er spente på å få resultatene presentert!